http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=774528
Δεν αυξάνεται η απόσπαση αστυνομικών απ'την επιφόρτιση της ασφάλειας των απλών πολιτών προς χάριν της φύλαξης κρατικών αξιωματούχων,δημοσιογράφων επιχειρηματιών κ.λ.π. που γίνονται εν δυνάμει,ή και στα ίσια και διακηρυγμένα μέσω προκηρύξεων,στόχοι επιθέσεων;
Η τήρηση των ίσων αποστάσεων απο το κράτος που μιλάει-προτείνει,χωρίς να καταναγκάζει,στο παράδειγμα της υπεροχής της αξίας του αθλητισμού έναντι της καθιστικής ζωής,βρίσκει την κατάλληλη εφαρμογή του στο θέμα της παράστασης,που αφορά το πως το ίδιο το κράτος,στον απόλυτης αρμοδιότητας του τομέα της απονομής δικαιοσύνης σε έναν δεδηλωμένο εχθρό του,συμπεριφέρθηκε με τη δέουσα ουδετερότητα μέσω του δικαστικού του συστήματος.[ο''διαχωρισμός'' κράτους που καταναγκάζει και κράτους που μιλάει,εμπεριέχει κι ''εκλεπτυσμένη'' βία:υπάρχει σχέση αλληλεξάρτησης,ανεξαρτήτως των προσωπικών συνηθειών-γούστων που έχει ο κάθε πολίτης που πληρώνει τους φόρους του και απαιτεί να τον προστατέψει μελλοντικά το κράτος απο κάποιο πρόβλημα υγείας,που ως γνωστόν συχνά επέρχεται απο τη μη άθληση και το ''εν σώματι υγιή'',όπως αντίστροφα και το κράτος απαιτεί,αφού μαζεύει κι απ'όλους τους άλλους πολίτες που αθλούνται,και φυσικά επίσης πληρώνουν φόρους,είναι υπεύθυνο για τους πόρους που διαχειρίζεται κι οι οποίοι''επιβαρύνονται''απ'όσους,θεωρητικά πάντα,δεν αθλούνται.Είναι για το συμφέρον μεν του''κράτους'' η καθολική υγεία του πληθυσμού του,αλλά κι η μόνιμη υπερπροβολή της αθλητικής ζωής,συνιστά μια μορφής βίας,καθώς κάνει τον μη αθλούμενο να αισθάνεται μειονεκτικά και τον παρακινεί δια της επανάληψης-ή αποτελεσματικότερα του διαλυμένου-χρεωκοπημένου συστήματος υγείας του να σηκωθεί απο τον καναπέ]
Το μήνυμα της παράστασης ήταν ξεκάθαρο,δια στόματος των συντελεστών του:''Το βασικό μήνυμα είναι πως καμιά ιδέα δεν δικαιούται ν'αφαιρέσει ανθρώπινη ζωή'':Δηλαδή προωθεί ένα μήνυμα συμβατικό και...σεμνότυφο,που εξαίρει τα όρια της νομιμότητας μιας αντίδρασης απέναντι στο σύστημα.Οχι στις δολοφονίες,οπότε συνεπακόλουθα και όχι στη βία που αυτές περικλείουν κι η οποία μπορεί να μη σκοτώνει,αλλά τραυματίζει,πολλές φορές βαριά έστω κι αν δεν σκοτώνει νομοτελειακά.
Το άλλο βασικό και ομολογούμενο απο τη σκηνοθέτρια της παράστασης μήνυμα;Το ενδιαφέρον για το πως λειτουργεί η Δικαιοσύνη σε σχέση με τη τρομοκρατία κι αυτούς που θεωρεί πολιτικά εχθρούς της.
Αρα ξεκάθαρα,το συγκεκριμένο καλλιτεχνικό έργο είχε ένα μονοδιάστατο μήνυμα[έστω κι αν δεν το είδα-κι ούτε σκόπευα ν'ασχοληθώ μαζί του-,έστω κι αν δεν αφέθηκε να παιχτεί παραπάνω για να το δουν και περισσότεροι ενδιαφερόμενοι,ώστε να διαπιστώσουν πως...αναμενόμενα ήταν αυτό ακριβώς που περίμεναν,ανεξαρτήτως του ντόρου που δημιούργησε,προσελκύοντας περισσότερα εισιτήρια],δεν διαφαινόταν ότι θα επιδεχόταν,σαν αυθεντικά''καλλιτεχνικό έργο εκφραστικής ελευθερίας''παραπάνω της μιας ερμηνείας.Αυτήν ακριβώς την μονοδιάστατη ερμηνεία που κεντράρει,δικαιολογώντας την επαρκώς κι ο Χ.Τσούκας:
http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=774527
Η τέχνη αναζητεί αυτό που οι άλλοι θεσμοί μας αφήνουν ανεξερεύνητο-το βάθος της ανθρώπινης εμπειρίας.''Γιατί σε ενδιαφέρει περισσότερο η εμπειρία ενός εγκληματία όπως ο ξηρός,στο νοσοκομείο που νοσηλεύθηκε,και δεν σε ενδιαφέρει το βίωμα του ανθρώπου που του δολοφόνησαν τον πατέρα;''
Εύλογη η ερώτηση,αλλά τόσο πεπλανημένη όσο η παρατήρηση σε έναν ζωόφιλο γιατί νοιάζεται περισσότερο για τις γάτες απο τους ανθρώπους που υποφέρουν.Σε μια ελεύθερη κοινωνία δεν υπάρχει προκαθορισμένη ιεραρχία στις ανθρώπινες ευαισθησίες.
...Στους πολιτικούς θεσμούς,αντιθέτως,ιεραρχούμε τις εμπειρίες μας:ο αποτροπιασμός που μας προκαλεί η δολοφονία μας κάνει να θέλουμε ν'αποδοθεί δικαιοσύνη,θέτοντας σε δεύτερη μοίρα τα βιώματα του δολοφόνου
Κοινή...εθνική συνισταμένη το αντεπιχείρημα έναντι του γιατί''ασχολείσαι με αυτό-κι όχι το άλλο'':Πρώτον,γιατί η ενασχόληση είναι μονοπωλιακή,καθώς αρμόζει βέβαια σε μια ελεύθερη προτιμήσεων κοινωνία.Το θέμα όμως είναι ότι αυτές οι ενασχολήσεις-που διεκδικούν ευαισθητοποιήσεις του κοινού για ένα θέμα ξεχασμένο απο τους πολλούς,και την ίδια τη πολιτεία φυσικά- προσομοιάζουν σαν την ενασχόληση με τα κλαδιά ενός σαπισμένου δέντρου με μαραμένα φύλλα,χωρίς να ενοχλείται η ρίζα του.Σαν ένα ντόμινο απο τουβλάκια που θέλουν να ενεργοποιήσουν,ξεχνώντας όμως ότι το πρώτο πρώτο τουβλάκι θα ρίξει μέχρις ενός όλα τα υπόλοιπα τουβλάκια[όλα τα υπόλοιπα παραμελημένα προβλήματα].Ακόμη και εαν απο το δεύτερο τουβλάκι ξεκινήσεις,πάλι κάτι θα έχεις αφήσει ακλόνητο μέσα σε ένα ενιαίο σύστημα όπως μια κοινωνία.
Οταν βελτιωθεί αποτελεσματικά το κράτος πρόνοιας,ή το σύστημα υγείας,που τώρα επικαλύπτεται απο κινήσεις κι οργανώσεις πολιτών,τότε θα υπάρξει περιθώριο και για λιγότερες φιλανθρωπικές οργανώσεις,όσο και ζωοφιλικές πρωτοβουλίες:Ενα επί τα βελτίω σύστημα,θα αφήσει και λιγότερα αδέσποτα στους δρόμους.Οπως κι ένα αυστηρότερο σύστημα ποινών σε βασανιστές ζώων,θ'αποτρέψει την ένταση του φαινομένου.Κι όπως,κυρίως,στο θέμα που πραγματευόταν η παράσταση,η λειτουργία της δικαιοσύνης στην οργανική ολότητα της,θα ξεκινήσει ιεραρχικά,απο τους θεσμούς-στους οποίους μπορούμε να αιτηθούμε και να πιέσουμε μέσω της καθολικά στοχευμένης κι ολιστικά αποτελεσματικής για όλα τα''κλαδιά του δέντρου'' πίεσης-ακόμη και μέσω των...προσωπικών εμπειριών που έχουμε συναλλασσόμενοι μαζί της[κι αφού γνωρίζουν κι οι πέτρες,μαζί και με τους διεθνείς κατατακτικούς οργανισμούς,πόσο πάσχει γενικότερα η ελληνική''ανεξάρτητη''δικαιοσύνη:στη ταχύτητα απονομής της,στον επηρεασμό-διορισμό της απο την εκτελεστική εξουσία,ακόμη ακόμη και στη παρέλευση του προφυλακισμένου 18μηνου,που κόντεψε ν'αφήσει ελεύθερους και τους χρυσαυγίτες δολοφόνους του φύσσα,κ.α. κ.α.
Κοινώς,''πράττουμε ορθά'' με τις απόλυτα προσωπικών γούστων προκαθορισμένες αντιδράσεις μας απέναντι σε ένα,κατ'αντίστοιχία με τις προτιμήσεις μας,υποσύνολο προβλημάτων ενός αλληλοδιακλαδόμενα γενικότερου συστήματος που γεννά ομοιογενώς,παρόμοια κατά περίπτωση κι αναλόγως σχεδόν όλων των διαφορετικών ευαισθητοποιήσεων που μπορούν να βιωθούν,προβλήματα;
Τι...μεγαλύτερη ενόχληση απο την εναντίωση απέναντι σε κατεστημένες 40χρονες μεταπολιτευτικές αντιλήψεις;Σε τέτοια θέματα ''λογοκρισίας''[ή...ιεράς εξέτασης,όπως αναρτήθηκε σε πανό διαδηλωτών υπέρ της συνέχισης της παράστασης:Ο κατεστημένος-κι ανεξαρτήτως ιδεολογίας-λαϊκισμός που όσο περισσότερο ρέπει προς την υπερβολή,τόσο περισσότερο φουσκώνει,αντί να ξεφουσκώνει δια της γελοιοποίησης που θα έπρεπε να του καταλογιστεί απο τη πλειοψηφία της κοινής λογικής]και κατεβάσματος μιας παράστασης,που έχουν καιρό να συμβούν και κάποιοι άλλοι δεν τα έχουν βιώσει ποτέ στη ζωή τους,αλλά έχουν ακούσει διηγήσεις παλιότερων ιστοριών,καλό είναι να περιμένεις να καταλαγιάσουν οι πρώτες και προφανείς αντιδράσεις,όλων των''πόλων''.
Αν και προσωπικώς,πιστεύοντας στο ρητό της πρώτης ''εντύπωσης''που σου αφήνει το κάθε γεγονός και που πρέπει ανενδοίαστα να εμπιστευτείς εξυπαρχής κι ενστικτικά,απο τη πρώτη στιγμή ότι με ενόχλησε ήταν η κατεστημένη...καλλιτεχνική πρωτοπορία-χωρίς να παρασυρθώ[δημόσια εξομολογούμενος-αν και απο μέσα μου ψιλοπαρασύρθηκα,περιμένοντας όμως να καθήσει η σκόνη]στα περί φόρων που πληρώνουμε για το εθνικό,στα περί δικαιώματος μόνο των θυμάτων ν'αντιδρούν στα περί ''ουδετερότητας''της καλλιτεχνικής έκφρασης,ακόμη ακόμη και στην...εξομοίωση με τους Πέρσες του Αισχύλου-,οπότε θα κάνω επίλογο με τον ομόρυθμο μου''νεοσυντηρητικό-νεοφιλελέ''Μανδραβέλη:
http://www.kathimerini.gr/848514/opinion/epikairothta/politikh/aireseis-kai-logokrisia
Σιγά την αίρεση!Οπως έχουν διαμορφωθεί τα πράγμα στην ελλάδα,αιρετικό και πρωτοποριακό θα ήταν...
Ακόμη και το άλλοθι-επωδός-του έργου,''καμιά ιδέα δεν μπορεί να δικαιολογήσει εγκλήματα εναντίον της ανθρώπινης ζωής'',απέχει μακράν της πρωτοτυπίας...
Ενδειξη,αν όχι ανωριμότητας[τη παρούσα ταραγμένη στιγμή του τρίτου μνημονίου που διέψευσε οικτρά πολλούς ελπίζοντες ψηφοφόρους],τουλάχιστον πειθήνιας υποταγής σε ότι θα καθόταν πιο μαλακά στην ελλαδική κοινωνία[δηλαδή την πλειοψηφία].Η απόφαση για το επιλεγμένο θέμα της παράστασης λαμβανόμενη αποκλειστικά απο τις ριζωμένες διαθέσεις της κοινωνικής πλειοψηφίας και που εγκιβωτίζεται σε μια χώρα που η βελόνα της έχει κολλήσει:
Στο να βλέπει,όπως κι η 17Ν,μια συνωμοσία των ξένων[αντιδυτικισμός,αντιαμερικανισμός]στην οποία οφείλονται όλα όσα τραβά.
Στο να βλέπει,όπως κι η 17Ν,''ελίτ''κι επιχειρηματικά συμφέροντα και ''συστημικά''μμε[τα υπόλοιπα μμε αλλά κι ο απλός-ηθικός λαός δεν διεκδικούν να καρπώνονται οφέλη-συμφέροντα],χωρίς να βλέπει καμιά ''ελίτ''συντεχνιακών συμφερόντων μέσα στα πάντα μη συνένοχα ''λαϊκά στρώματα''.
Στο να θεωρεί ότι στην ελλάδα[επικαλούμενη τις φυσιολογικότερες,έναντι της ελληνικής,κοινωνίες που σπανίως εξεγείρονται γιατί προοδεύουν,κι άρα δεν έχουν λόγο για...μονοπώληση καμιάς μορφής βίας-κι όπου παρουσιάζονται αυτά αποτελούν μη δεσμευτική μειοψηφία]υπάρχει''κρατικό μονοπώλιο''στη βία,όταν επί χρόνια μένουν ατιμώρητοι χουλιγκάνοι των γηπέδων,κουκουλωμένα εξαρχειώτικα κρατίδια,όταν ακόμη κι ο...δήμαρχος[απολογητής ''μερίδας''τοπικής κοινωνίας]καλεί τη κυβέρνηση ν'αποσύρει τα ματ-''δυνάμεις καταστολής'',ώστε να...μπορέσει ανεμπόδιστα ο λαός του νησιού να γκρεμίσει ότι στήσει σαν κέντρο διαλογής προσφύγων-μεταναστών,ο στρατός της...ευνομούμενης πολιτείας.Κ.λ.π. κ.λ.π. περί ανομίας και διάχυτης κουλτούρας σωματικής και μη βίας.
Υ.Γ.Πάγκοινο είναι το φιλολογικό συμπέρασμα ότι στους πέρσες του Αισχύλου στιγματίζετε η αλαζονεία της εξουσίας:κι οι ξηροί,αυτοδικώντας,αναλαμβάνουν...κάποιας μορφής εξουσία,μέσα στη συνθήκη της οποίας όσο καταφέρνουν να μένουν ασύλληπτοι και σκοτώνοντας σημαίνοντα πρόσωπα της πολιτικοκοινωνικής ζωής,επαίρονται-ούτως ή άλλως εκκινώντας απο πρόθεση επιβολής μιας''νέμεσις'',έχουν προδιατεταγμένη την αλαζονεία και το αλάθητο.
Ισχυρίστηκαν οι υπερασπιστές της παράστασης ότι κι ο Αισχύλος ακόμη προκάλεσε τους αθηναίους,προβάλλοντας τους στα μούτρα το κακό που προκάλεσαν στους Πέρσες:
''Και σ'ένα τέτοιο στράτευμα ποιός θα μπορούσε να αντιβγεί;''λέει ένας απο τους γέρους-φύλακες των παλατιών του Ξέρξη.[οι...αθηναίοι τους παραβγήκαν,κι αυτό τους γεμίζει,μέσω του Αισχύλου,περηφάνεια]
''Δούλοι κανενός δεν είναι αυτοί'',απαντά κάποιος απ'τους γέρους στη περσίδα βασίλισσα που μόλις ξύπνησε απο κακό μαντατοφόρο όνειρο.
''Τι ντροπές είναι αυτές που ακούμε για τον στρατό μας τώρα στα γεράματα!Τόσα στρατεύματα,τόσα άρματα που κινήσαν να δουλώσουν την ελλάδα,όλα χάθηκαν;''
''Τι ντροπές είναι όλα αυτά για εμάς τους Πέρσες-Σαλαμίνα,πόσο σε μισώ!''-μα κι η απαραίτητη...δικαιολογία-παρηγοριά του...λαϊκισμού-η οποία εξυφαίνεται διά της ποιητικής εμπνεύσεως του παραδοσιακά πιστού στις θρησκευτικές παραδόσεις των αθηνών Αισχύλου,αντανακλόμενη στα λόγια των γερόντων του παλατιού που έχουν ανάγκη την...χαρά της παρηγοριάς που απαντά στις,πρώην,μεγαλομανείς απαιτήσεις τους:''Τα δικά μας καράβια ήταν 4 φορές περισσότερα.Μα ο αριθμός δεν έχει σημασία,γιατί την πόλη της Αθήνας την προστατεύουν οι Θεοί!...
Υ.Γ.2 Οι αρχαίες τραγωδίες στην Αθήνα,γινόντουσαν και με...ιδιωτική δαπάνη[στα πλαίσια της εποχής,βεβαίως,και του κορπορατιστικού καπιταλισμού]
Υ.Γ.3 Το έργο ''Μιλήτου άλωσις''του Φρύνιχου,που θύμισε στους αθηναίους τα δεινά της ιωνικής επανάστασης,απαγορεύτηκε,ενώ επιπλέον επιβλήθηκε και πρόστιμο στον καλλιτέχνη[ξεσπάγαν σε γοερούς θρήνους οι θεατές,γράφει ο Ηρόδοτος]
''Η κρατική δράση υπόκειται σε περιορισμούς.Οταν,όμως,το κράτος μιλάει,δεν οφείλει να τηρεί ίσες αποστάσεις.Εδώ το κράτος αποσκοπεί να πείσει και συνεπώς δεν δεσμεύεται απο ένα ανάλογο καθήκον ουδετερότητας.''
''Μήπως λοιπόν το σφάλμα του εθνικού θεάτρου έγκειται στο ότι πρόβαλλε τις λάθος αξίες;Εδώ τα πράγματα περιπλέκονται.[*αφού ούτως ή αλλως οιαδήποτε περιεχόμενο ενοχλεί κάποιους-και το αντίθετο του κάποιους άλλους]Ορθώς,διστάζουμε ν'αποδώσουμε σε καλλιτεχνικά έργα ένα μονοδιάστατο μήνυμα.Μια τέτοια αντίληψη περί τέχνης έχει αντίκτυπο στην αποστολή του κράτους.''
''Δεν είναι τυχαίο ότι ναι μεν μας εξεγείρει η σκέψη ότι το εθνικό θέατρο επιλέγει παραστάσεις που ηρωοποιούν έναν καταδικασμένο τρομοκράτη,αλλά ακούγεται κάπως παράταιρο[και κάπως σεμνότυφο]να ορίσουμε ως σκοπό του την προώθηση έργων που εξαίρουν την αξία της δημοκρατικής νομιμότητας''
''Είναι ένδειξη ανωριμότητας μιας κοινωνίας αν οι σχετικές αποφάσεις λαμβάνονται αποκλειστικά ανάλογα με το τι επιθυμεί η εκάστοτε πολιτική πλειοψηφία''Πόσο είναι συμβατή η συμψήφιση του θιασώτη της καθιστικής ζωής[που έχει κι αυτός πληρώνει φόρους]με τα θύματα της 17Ν;Και γιατί μόνο αυτά τα θύματα έχουν πρώτιστα,στα όρια του αποκλειστικού,δικαίωμα στη διαμαρτυρία για το θέμα της παράστασης;Δεν υπάρχουν εν δυνάμει μελλοντικά θύματα,απο τις αναφυόμενες,έστω κι όχι της κλίμακας της 17Ν,τρομοκρατικές οργανώσεις,''επαναστατικούς αγώνες''κ.λ.π.;Δεν υπάρχουν δε κι εν δυνάμει...παράπλευρα θύματα που καμιά σχέση δεν έχουν με τον επιλεγόμενο στόχο,απο μια τοποθέτηση βόμβας;
Δεν αυξάνεται η απόσπαση αστυνομικών απ'την επιφόρτιση της ασφάλειας των απλών πολιτών προς χάριν της φύλαξης κρατικών αξιωματούχων,δημοσιογράφων επιχειρηματιών κ.λ.π. που γίνονται εν δυνάμει,ή και στα ίσια και διακηρυγμένα μέσω προκηρύξεων,στόχοι επιθέσεων;
Η τήρηση των ίσων αποστάσεων απο το κράτος που μιλάει-προτείνει,χωρίς να καταναγκάζει,στο παράδειγμα της υπεροχής της αξίας του αθλητισμού έναντι της καθιστικής ζωής,βρίσκει την κατάλληλη εφαρμογή του στο θέμα της παράστασης,που αφορά το πως το ίδιο το κράτος,στον απόλυτης αρμοδιότητας του τομέα της απονομής δικαιοσύνης σε έναν δεδηλωμένο εχθρό του,συμπεριφέρθηκε με τη δέουσα ουδετερότητα μέσω του δικαστικού του συστήματος.[ο''διαχωρισμός'' κράτους που καταναγκάζει και κράτους που μιλάει,εμπεριέχει κι ''εκλεπτυσμένη'' βία:υπάρχει σχέση αλληλεξάρτησης,ανεξαρτήτως των προσωπικών συνηθειών-γούστων που έχει ο κάθε πολίτης που πληρώνει τους φόρους του και απαιτεί να τον προστατέψει μελλοντικά το κράτος απο κάποιο πρόβλημα υγείας,που ως γνωστόν συχνά επέρχεται απο τη μη άθληση και το ''εν σώματι υγιή'',όπως αντίστροφα και το κράτος απαιτεί,αφού μαζεύει κι απ'όλους τους άλλους πολίτες που αθλούνται,και φυσικά επίσης πληρώνουν φόρους,είναι υπεύθυνο για τους πόρους που διαχειρίζεται κι οι οποίοι''επιβαρύνονται''απ'όσους,θεωρητικά πάντα,δεν αθλούνται.Είναι για το συμφέρον μεν του''κράτους'' η καθολική υγεία του πληθυσμού του,αλλά κι η μόνιμη υπερπροβολή της αθλητικής ζωής,συνιστά μια μορφής βίας,καθώς κάνει τον μη αθλούμενο να αισθάνεται μειονεκτικά και τον παρακινεί δια της επανάληψης-ή αποτελεσματικότερα του διαλυμένου-χρεωκοπημένου συστήματος υγείας του να σηκωθεί απο τον καναπέ]
Το μήνυμα της παράστασης ήταν ξεκάθαρο,δια στόματος των συντελεστών του:''Το βασικό μήνυμα είναι πως καμιά ιδέα δεν δικαιούται ν'αφαιρέσει ανθρώπινη ζωή'':Δηλαδή προωθεί ένα μήνυμα συμβατικό και...σεμνότυφο,που εξαίρει τα όρια της νομιμότητας μιας αντίδρασης απέναντι στο σύστημα.Οχι στις δολοφονίες,οπότε συνεπακόλουθα και όχι στη βία που αυτές περικλείουν κι η οποία μπορεί να μη σκοτώνει,αλλά τραυματίζει,πολλές φορές βαριά έστω κι αν δεν σκοτώνει νομοτελειακά.
Το άλλο βασικό και ομολογούμενο απο τη σκηνοθέτρια της παράστασης μήνυμα;Το ενδιαφέρον για το πως λειτουργεί η Δικαιοσύνη σε σχέση με τη τρομοκρατία κι αυτούς που θεωρεί πολιτικά εχθρούς της.
Αρα ξεκάθαρα,το συγκεκριμένο καλλιτεχνικό έργο είχε ένα μονοδιάστατο μήνυμα[έστω κι αν δεν το είδα-κι ούτε σκόπευα ν'ασχοληθώ μαζί του-,έστω κι αν δεν αφέθηκε να παιχτεί παραπάνω για να το δουν και περισσότεροι ενδιαφερόμενοι,ώστε να διαπιστώσουν πως...αναμενόμενα ήταν αυτό ακριβώς που περίμεναν,ανεξαρτήτως του ντόρου που δημιούργησε,προσελκύοντας περισσότερα εισιτήρια],δεν διαφαινόταν ότι θα επιδεχόταν,σαν αυθεντικά''καλλιτεχνικό έργο εκφραστικής ελευθερίας''παραπάνω της μιας ερμηνείας.Αυτήν ακριβώς την μονοδιάστατη ερμηνεία που κεντράρει,δικαιολογώντας την επαρκώς κι ο Χ.Τσούκας:
http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=774527
Η τέχνη αναζητεί αυτό που οι άλλοι θεσμοί μας αφήνουν ανεξερεύνητο-το βάθος της ανθρώπινης εμπειρίας.''Γιατί σε ενδιαφέρει περισσότερο η εμπειρία ενός εγκληματία όπως ο ξηρός,στο νοσοκομείο που νοσηλεύθηκε,και δεν σε ενδιαφέρει το βίωμα του ανθρώπου που του δολοφόνησαν τον πατέρα;''
Εύλογη η ερώτηση,αλλά τόσο πεπλανημένη όσο η παρατήρηση σε έναν ζωόφιλο γιατί νοιάζεται περισσότερο για τις γάτες απο τους ανθρώπους που υποφέρουν.Σε μια ελεύθερη κοινωνία δεν υπάρχει προκαθορισμένη ιεραρχία στις ανθρώπινες ευαισθησίες.
...Στους πολιτικούς θεσμούς,αντιθέτως,ιεραρχούμε τις εμπειρίες μας:ο αποτροπιασμός που μας προκαλεί η δολοφονία μας κάνει να θέλουμε ν'αποδοθεί δικαιοσύνη,θέτοντας σε δεύτερη μοίρα τα βιώματα του δολοφόνου
Κοινή...εθνική συνισταμένη το αντεπιχείρημα έναντι του γιατί''ασχολείσαι με αυτό-κι όχι το άλλο'':Πρώτον,γιατί η ενασχόληση είναι μονοπωλιακή,καθώς αρμόζει βέβαια σε μια ελεύθερη προτιμήσεων κοινωνία.Το θέμα όμως είναι ότι αυτές οι ενασχολήσεις-που διεκδικούν ευαισθητοποιήσεις του κοινού για ένα θέμα ξεχασμένο απο τους πολλούς,και την ίδια τη πολιτεία φυσικά- προσομοιάζουν σαν την ενασχόληση με τα κλαδιά ενός σαπισμένου δέντρου με μαραμένα φύλλα,χωρίς να ενοχλείται η ρίζα του.Σαν ένα ντόμινο απο τουβλάκια που θέλουν να ενεργοποιήσουν,ξεχνώντας όμως ότι το πρώτο πρώτο τουβλάκι θα ρίξει μέχρις ενός όλα τα υπόλοιπα τουβλάκια[όλα τα υπόλοιπα παραμελημένα προβλήματα].Ακόμη και εαν απο το δεύτερο τουβλάκι ξεκινήσεις,πάλι κάτι θα έχεις αφήσει ακλόνητο μέσα σε ένα ενιαίο σύστημα όπως μια κοινωνία.
Οταν βελτιωθεί αποτελεσματικά το κράτος πρόνοιας,ή το σύστημα υγείας,που τώρα επικαλύπτεται απο κινήσεις κι οργανώσεις πολιτών,τότε θα υπάρξει περιθώριο και για λιγότερες φιλανθρωπικές οργανώσεις,όσο και ζωοφιλικές πρωτοβουλίες:Ενα επί τα βελτίω σύστημα,θα αφήσει και λιγότερα αδέσποτα στους δρόμους.Οπως κι ένα αυστηρότερο σύστημα ποινών σε βασανιστές ζώων,θ'αποτρέψει την ένταση του φαινομένου.Κι όπως,κυρίως,στο θέμα που πραγματευόταν η παράσταση,η λειτουργία της δικαιοσύνης στην οργανική ολότητα της,θα ξεκινήσει ιεραρχικά,απο τους θεσμούς-στους οποίους μπορούμε να αιτηθούμε και να πιέσουμε μέσω της καθολικά στοχευμένης κι ολιστικά αποτελεσματικής για όλα τα''κλαδιά του δέντρου'' πίεσης-ακόμη και μέσω των...προσωπικών εμπειριών που έχουμε συναλλασσόμενοι μαζί της[κι αφού γνωρίζουν κι οι πέτρες,μαζί και με τους διεθνείς κατατακτικούς οργανισμούς,πόσο πάσχει γενικότερα η ελληνική''ανεξάρτητη''δικαιοσύνη:στη ταχύτητα απονομής της,στον επηρεασμό-διορισμό της απο την εκτελεστική εξουσία,ακόμη ακόμη και στη παρέλευση του προφυλακισμένου 18μηνου,που κόντεψε ν'αφήσει ελεύθερους και τους χρυσαυγίτες δολοφόνους του φύσσα,κ.α. κ.α.
Κοινώς,''πράττουμε ορθά'' με τις απόλυτα προσωπικών γούστων προκαθορισμένες αντιδράσεις μας απέναντι σε ένα,κατ'αντίστοιχία με τις προτιμήσεις μας,υποσύνολο προβλημάτων ενός αλληλοδιακλαδόμενα γενικότερου συστήματος που γεννά ομοιογενώς,παρόμοια κατά περίπτωση κι αναλόγως σχεδόν όλων των διαφορετικών ευαισθητοποιήσεων που μπορούν να βιωθούν,προβλήματα;
Τι...μεγαλύτερη ενόχληση απο την εναντίωση απέναντι σε κατεστημένες 40χρονες μεταπολιτευτικές αντιλήψεις;Σε τέτοια θέματα ''λογοκρισίας''[ή...ιεράς εξέτασης,όπως αναρτήθηκε σε πανό διαδηλωτών υπέρ της συνέχισης της παράστασης:Ο κατεστημένος-κι ανεξαρτήτως ιδεολογίας-λαϊκισμός που όσο περισσότερο ρέπει προς την υπερβολή,τόσο περισσότερο φουσκώνει,αντί να ξεφουσκώνει δια της γελοιοποίησης που θα έπρεπε να του καταλογιστεί απο τη πλειοψηφία της κοινής λογικής]και κατεβάσματος μιας παράστασης,που έχουν καιρό να συμβούν και κάποιοι άλλοι δεν τα έχουν βιώσει ποτέ στη ζωή τους,αλλά έχουν ακούσει διηγήσεις παλιότερων ιστοριών,καλό είναι να περιμένεις να καταλαγιάσουν οι πρώτες και προφανείς αντιδράσεις,όλων των''πόλων''.
Αν και προσωπικώς,πιστεύοντας στο ρητό της πρώτης ''εντύπωσης''που σου αφήνει το κάθε γεγονός και που πρέπει ανενδοίαστα να εμπιστευτείς εξυπαρχής κι ενστικτικά,απο τη πρώτη στιγμή ότι με ενόχλησε ήταν η κατεστημένη...καλλιτεχνική πρωτοπορία-χωρίς να παρασυρθώ[δημόσια εξομολογούμενος-αν και απο μέσα μου ψιλοπαρασύρθηκα,περιμένοντας όμως να καθήσει η σκόνη]στα περί φόρων που πληρώνουμε για το εθνικό,στα περί δικαιώματος μόνο των θυμάτων ν'αντιδρούν στα περί ''ουδετερότητας''της καλλιτεχνικής έκφρασης,ακόμη ακόμη και στην...εξομοίωση με τους Πέρσες του Αισχύλου-,οπότε θα κάνω επίλογο με τον ομόρυθμο μου''νεοσυντηρητικό-νεοφιλελέ''Μανδραβέλη:
http://www.kathimerini.gr/848514/opinion/epikairothta/politikh/aireseis-kai-logokrisia
Σιγά την αίρεση!Οπως έχουν διαμορφωθεί τα πράγμα στην ελλάδα,αιρετικό και πρωτοποριακό θα ήταν...
Ακόμη και το άλλοθι-επωδός-του έργου,''καμιά ιδέα δεν μπορεί να δικαιολογήσει εγκλήματα εναντίον της ανθρώπινης ζωής'',απέχει μακράν της πρωτοτυπίας...
Ενδειξη,αν όχι ανωριμότητας[τη παρούσα ταραγμένη στιγμή του τρίτου μνημονίου που διέψευσε οικτρά πολλούς ελπίζοντες ψηφοφόρους],τουλάχιστον πειθήνιας υποταγής σε ότι θα καθόταν πιο μαλακά στην ελλαδική κοινωνία[δηλαδή την πλειοψηφία].Η απόφαση για το επιλεγμένο θέμα της παράστασης λαμβανόμενη αποκλειστικά απο τις ριζωμένες διαθέσεις της κοινωνικής πλειοψηφίας και που εγκιβωτίζεται σε μια χώρα που η βελόνα της έχει κολλήσει:
Στο να βλέπει,όπως κι η 17Ν,μια συνωμοσία των ξένων[αντιδυτικισμός,αντιαμερικανισμός]στην οποία οφείλονται όλα όσα τραβά.
Στο να βλέπει,όπως κι η 17Ν,''ελίτ''κι επιχειρηματικά συμφέροντα και ''συστημικά''μμε[τα υπόλοιπα μμε αλλά κι ο απλός-ηθικός λαός δεν διεκδικούν να καρπώνονται οφέλη-συμφέροντα],χωρίς να βλέπει καμιά ''ελίτ''συντεχνιακών συμφερόντων μέσα στα πάντα μη συνένοχα ''λαϊκά στρώματα''.
Στο να θεωρεί ότι στην ελλάδα[επικαλούμενη τις φυσιολογικότερες,έναντι της ελληνικής,κοινωνίες που σπανίως εξεγείρονται γιατί προοδεύουν,κι άρα δεν έχουν λόγο για...μονοπώληση καμιάς μορφής βίας-κι όπου παρουσιάζονται αυτά αποτελούν μη δεσμευτική μειοψηφία]υπάρχει''κρατικό μονοπώλιο''στη βία,όταν επί χρόνια μένουν ατιμώρητοι χουλιγκάνοι των γηπέδων,κουκουλωμένα εξαρχειώτικα κρατίδια,όταν ακόμη κι ο...δήμαρχος[απολογητής ''μερίδας''τοπικής κοινωνίας]καλεί τη κυβέρνηση ν'αποσύρει τα ματ-''δυνάμεις καταστολής'',ώστε να...μπορέσει ανεμπόδιστα ο λαός του νησιού να γκρεμίσει ότι στήσει σαν κέντρο διαλογής προσφύγων-μεταναστών,ο στρατός της...ευνομούμενης πολιτείας.Κ.λ.π. κ.λ.π. περί ανομίας και διάχυτης κουλτούρας σωματικής και μη βίας.
Υ.Γ.Πάγκοινο είναι το φιλολογικό συμπέρασμα ότι στους πέρσες του Αισχύλου στιγματίζετε η αλαζονεία της εξουσίας:κι οι ξηροί,αυτοδικώντας,αναλαμβάνουν...κάποιας μορφής εξουσία,μέσα στη συνθήκη της οποίας όσο καταφέρνουν να μένουν ασύλληπτοι και σκοτώνοντας σημαίνοντα πρόσωπα της πολιτικοκοινωνικής ζωής,επαίρονται-ούτως ή άλλως εκκινώντας απο πρόθεση επιβολής μιας''νέμεσις'',έχουν προδιατεταγμένη την αλαζονεία και το αλάθητο.
Ισχυρίστηκαν οι υπερασπιστές της παράστασης ότι κι ο Αισχύλος ακόμη προκάλεσε τους αθηναίους,προβάλλοντας τους στα μούτρα το κακό που προκάλεσαν στους Πέρσες:
''Και σ'ένα τέτοιο στράτευμα ποιός θα μπορούσε να αντιβγεί;''λέει ένας απο τους γέρους-φύλακες των παλατιών του Ξέρξη.[οι...αθηναίοι τους παραβγήκαν,κι αυτό τους γεμίζει,μέσω του Αισχύλου,περηφάνεια]
''Δούλοι κανενός δεν είναι αυτοί'',απαντά κάποιος απ'τους γέρους στη περσίδα βασίλισσα που μόλις ξύπνησε απο κακό μαντατοφόρο όνειρο.
''Τι ντροπές είναι αυτές που ακούμε για τον στρατό μας τώρα στα γεράματα!Τόσα στρατεύματα,τόσα άρματα που κινήσαν να δουλώσουν την ελλάδα,όλα χάθηκαν;''
''Τι ντροπές είναι όλα αυτά για εμάς τους Πέρσες-Σαλαμίνα,πόσο σε μισώ!''-μα κι η απαραίτητη...δικαιολογία-παρηγοριά του...λαϊκισμού-η οποία εξυφαίνεται διά της ποιητικής εμπνεύσεως του παραδοσιακά πιστού στις θρησκευτικές παραδόσεις των αθηνών Αισχύλου,αντανακλόμενη στα λόγια των γερόντων του παλατιού που έχουν ανάγκη την...χαρά της παρηγοριάς που απαντά στις,πρώην,μεγαλομανείς απαιτήσεις τους:''Τα δικά μας καράβια ήταν 4 φορές περισσότερα.Μα ο αριθμός δεν έχει σημασία,γιατί την πόλη της Αθήνας την προστατεύουν οι Θεοί!...
Υ.Γ.2 Οι αρχαίες τραγωδίες στην Αθήνα,γινόντουσαν και με...ιδιωτική δαπάνη[στα πλαίσια της εποχής,βεβαίως,και του κορπορατιστικού καπιταλισμού]
Υ.Γ.3 Το έργο ''Μιλήτου άλωσις''του Φρύνιχου,που θύμισε στους αθηναίους τα δεινά της ιωνικής επανάστασης,απαγορεύτηκε,ενώ επιπλέον επιβλήθηκε και πρόστιμο στον καλλιτέχνη[ξεσπάγαν σε γοερούς θρήνους οι θεατές,γράφει ο Ηρόδοτος]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου