Τετάρτη 28 Οκτωβρίου 2015

Ο στραβός γυαλός στραβά αρμενίζεται

Αρτι αφιχθείς στο υπουργείο παιδείας κι αμέσως μετά τον σάλο που προκάλεσε η επιβολή ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση-και κυρίως η απολογητική δικαιολόγηση αυτού του μέτρου με όρους πενταροδεκάρων εκ μέρους του υπουργού Ν.Φίλη-ο υπουργός επιχειρεί να παίξει εκτός έδρας δίνοτας συνέντευξη σε κεντροδεξιά εφημερίδα.Το σύστημα που επιλέγει να παίξει?Η πάγκοινη αριστερή ρητορική που αρνείται με πείσμα να δεχτεί ότι η πλήρης απαξίωση οποιουδήποτε δημόσιου αγαθού εν ελλάδι είναι το βούτυρο στο ψωμί που έχουν στρώσει οι αριστεροί και δεξιοί κρατιστές και ουχί νεοφιλελεύθεροι:Τα έχουν κάνει τόσο σκατά δηλαδή,που οτιδήποτε ιδιωτικό μοιάζει-και είναι-πιο αποτελεσματικό,οργανωμένο και με καλύτερη διαχείριση των πόρων που ζητά απο τους καταναλωτές του,τόσο καλύτερα ώστε η σχέση κόστους-οφέλους να έχει σαν αποτέλεσμα τον ακριβώς αντίθετο κοινό τόπο απ'αυτόν τον οποίο ξορκίζουν επί δεκαετίες πολιτικοί,συνδικαλιστές,δημοσιογράφοι και φυσικά μεγάλο μέρος του λαού:Κοινωνικοποίηση μεγαλύτερου κόστους σε όλους που πληρώνουν μη ανταποδοτικούς φόρους,καθότι εισπράττουν κακές υπηρεσίες και ιδιωτικοποίηση του όποιου οφέλους αυτών των υπηρεσιών,κυρίως,για τη μεριά όσων εργάζονται σε αυτές τις δημόσιες υπηρεσίες.

''Πολλοί γονείς ανησυχούν για τη κατάσταση που θ'αντιμετωπίσει το παιδί στο δημόσιο σχολείο.Με δεδομένα τα προβλήματα,η νεοφιλελεύθερη ρητορική απαξιώνει εκ προοιμίου κάθε τι το δημόσιο και υπεραξιολογεί κάθε τι το ιδιωτικό'',είναι η απάντηση του υπουργού στην προφανέστατη διαπίστωση-ερώτηση του δημοσιογράφου σχετικά με τη ποιότητα της εκπαίδευσης που προσφέρει το δημόσιο σχολείο,στέλνοντας πολλούς γονείς ακόμη και στην  πρωτοβάθμια ιδιωτική εκπαίδευση.Σε όρους ανταγωνισμού ελεύθερης αγοράς-κι άρα αναπόφευκτης συνύπαρξης του δημόσιου και του ιδιωτικού στους τομείς της υγείας και της παιδείας,η σύγκριση του καθενός τομέα γίνεται με βάση τον απέναντι:Ποτέ εκ προοιμίου,πάντα εκ των υστέρων κι εκ του παραγόμενου αποτελέσματος.
Και φυσικά,ακριβώς γιατί γνωρίζει καλά ο υπουργός αυτό που με κανένα τρόπο δεν μπορεί να κρυφτεί απο τη θέαση της κοινής-δημόσια θέας,στο...προοίμιο-έναρξη της συνέντευξης του[όπως και στις απανταχού δηλώσεις και τοποθετήσεις του,όπως αρμόζει στον κάθε υπερασπιστή του τομέα του τομεάρχη]προτρέπει τους γονείς:''Ας εμπιστευτούμε το δημόσιο σχολείο''.
Κάτι σαν καλλιέργηση πίστης σε αυτό,ή σαν να είναι θέμα προκατάληψης που μια αλλαγή ψυχολογίας απέναντι σε αυτό κι ένα σάλπισμα,αυτόματα θα το αναβαθμίσει όχι μόνο στα λόγια αλλά και στην πράξη.
Οσο για τον ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση?''Οποιος δεν μπορεί να τον πληρώσει,να στείλει το παιδί του στο δημόσιο σχολείο και να πιέσει την πολιτεία να το βελτιώσει''.
Κοινωνικοποίηση του κόστους κι επιμερισμός του σε αυτούς που δεν μπορούν να πληρώσουν ούτε καν τα δίδακτρα-χωρίς τον ΦΠΑ-ιδιωτικής εκπαίδευσης κι απαλλαγή του κράτους απο το όφελος που του προσκομίζει-εξαιτίας της δικής του αναποτελεσματικότητας-η ιδιωτική εκπαίδευση.Πρώτα στείλτε τα παιδιά στο δημόσιο σχολείο,αυξήστε επιπλέον την δυσαναλογία δασκάλων/μαθητών και μέσω αυτής της πίεσης η πολιτεία θα πιεστεί να κάνει αυτό που δεν μπορεί να κάνει επί χρόνια αν και την αβαντάρουν φροντιστήρια,κέντρα ξένων γλωσσών και ιδιωτικά σχολεία.

Κι αυτά τα περίφημα κενά στα σχολεία,η μη επαρκή κρατική χρηματοδότηση,είναι θέμα''νεοφιλελεύθερης''οπτικής που θέλει το ελάχιστο κράτος,ή το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με τη σωστή αξιοποίηση του ήδη υπάρχοντος δυναμικού που υπηρετεί ένα δημόσιο αγαθό,με κριτήρια ιδιωτικής οικονομίας?Μάλλον αυτής της οπτικής είναι πλέον κι ο υπουργός,κι ας αταβίζει-λόγω μακραίωνης συνήθειας-για...νεοφιλελεύθερη κρίση σε ότι αφορά και τα πανεπιστήμια και τον νόμο σχετικά με αυτά του...1982:Δεν πιστεύω ότι η λύση στα προβλήματα των ΑΕΙ,σε συνθήκες κρίσης της...νεοφιλελεύθερης οπτικής για το πανεπιστήμιο,μπορεί να βρεθεί με αναβίωση του νόμου του 1982.Υπάρχουν νέες πραγματικότητες στην παραγωγή γνώσης.
Οπως και ''νέες''πραγματικότητες στο πως βρίσκονται οι πόροι,όπως και διαπιστωμένοι φαύλοι κύκλοι στη συνδιοίκηση των ΑΕΙ απο διδάσκοντες και διδασκόμενους.
Οσο για τις ελλείψεις δασκάλων στη πρωτοβάθμια εκπαίδευση?Ο υπουργός-και ουχί νεοφιλελεύθερος-φροντίζει απο...μόνος του να τονίσει την...απαξία της δημόσιας εκπαίδευσης και της μη χρηστής διαχείρισης και των ανθρώπινων πόρων της,τονίζοντας επιπλέον ότι χωρίς...ευρωπαϊκούς πόρους[άρα μη ελληνικές κρατικοεπιχορηγήσεις],δουλειά δεν γίνεται,αλλά κι αυτοί οι πόροι απο μόνοι τους χωρίς...ορθή αξιοποίηση,σπαταλιούνται αενάως άσφαιροι:
''Βεβαίως χρειάζεται ν'αξιοποιηθούν οι ευρωπαϊκοί πόροι.Φέτος η έναρξη της χρονιάς,όπως κάθε χρόνο,[όπως...ανέκαθεν απαξιούσε τον εαυτό της η δημόσια εκπαίδευση-χωρίς να της φταίει καμιά ιδιωτική]ήταν κακή,αλλά τώρα η κατάσταση έχει εξομαλυνθεί.Αρκετά κενά οφείλονται[αρκετά?δηλαδή τα...περισσότερα,η πλειοψηφία τους?]στη κακή διαχείριση του προσωπικού.Στην Αττική υπάρχουν πλεονάσματα μιας ειδικότητας στα σχολεία μιας διεύθυνσης εκπαίδευσης κι ελλείμματα της ίδιας ειδικότητας σε σχολεία γειτονικής διεύθυνσης.Υπάρχουν περί τις 120 ειδικότητες,που κατακερματίζουν το προσωπικό.
Επίσης,θα βάλουμε τέλος στα ολιγομελή τμήματα μαθητών,ιδίως στην επαγγελματική εκπαίδευση,όπου οι μαθητές σε κάθε τμήμα πρέπει να είναι τουλάχιστον...επτά''.[για το...ιδιωτικό όφελος λιγότερων απο...εφτά οικογενειών,το κόστος αυτού του οφέλους μειοψηφιών επιμεριζόταν σε όλη τη κοινωνία-κοινωνικοποίηση του κόστους].
Με τέτοιες δημόσιες πρακτικές,αυτονόητη η υπεραξία των αντίθετων πρακτικών:Δεν φταίει ο όποιος ανταγωνισμός για την ανάδυση στην επιφάνεια της δικής σου απαξίας.Συνηθέστερα,όταν παίζεις μονοπωλιακά μόνος σου,-με την έννοια του ενός και χρόνια στάσιμου τρόπου λειτουργίας-,υπεραξιολογείς αυτό το παίξιμο ελλείψει αντιπάλου,ή ακόμη κι αν αντιλαμβάνεσαι τις όποιες ατέλειες του,η πολύχρονη συνήθεια σε εθίζει στο να της θεωρείς φυσιολογικές-κι άρα αναπόφευκτες.

www.kathimerini.grhttp://www.kathimerini.gr/836265/article/proswpa/geyma-me-thn-k/n-filhs-anamorfwsh-kai-meiwsh-ths-didakteas-sxolikhs-ylhs




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου