Δεν μπορείς να εξουσιάζεις ακριμάτιστα/ΣΑΙΝ ΖΥΣΤ
Το βιβλίο αυτό του Δημήτρη Γληνού[Τι είναι και τι θέλει το εαμ]βγήκε για πρώτη φορά το Σεπτέμβρη του 1942 μέσα στην κατοχή,με σκοπό να εξηγήσει στο λαό το νόημα και την πορεία του εθνικού αγώνα,όπως διατυπώνεται μέσα στο καθολικό πρόγραμμα του εθνικού απελευθερωτικού μετώπου.
Με οδηγό αυτό το βιβλιαράκι,ας διαφωτιστούμε:
https://www.scribd.com/document/50126977/%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%AE%CF%84%CF%81%CE%B7%CF%82-%CE%93%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CF%8C%CF%82-%CE%A4%CE%B9-%CE%95%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CE%9A%CE%B1%CE%B9-%CE%A4%CE%B9-%CE%98%CE%AD%CE%BB%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%BF-%CE%95%CE%B8%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%91%CF%80%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%85%CE%B8%CE%B5%CF%81%CF%89%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%9C%CE%AD%CF%84%CF%89%CF%80%CE%BF-%CE%95%CE%91%CE%9C-%CE%A3%CE%B5%CF%80%CF%84%CE%AD%CE%BC%CE%B2%CF%81%CE%B7%CF%82-1942
- Το καθολικό πρόγραμμα του εαμ έχει ως βάση εδραίωσης του την αντικανονικότητα των συνθηκών της κατοχής,τις οποίες μετατρέπει σε προγραφή για ένα μέλλον που θα έχει αφήσει πίσω του αυτές τις απάνθρωπες για το σύνολο του πληθυσμού συνθήκες.Εξ ου και:Το βιβλίο διατηρεί όλη του την επικαιρότητα και τώρα περισσότερο απο κάθε άλλη φορά,μέσα στις συνθήκες της λευτεριάς,πρέπει να γίνει γνωστό στον ελληνικό λαό.
Και ποιά είναι η προϋποθετική ισχύς που διανοίγει το προγραφόμενο μέλλον,το καθοριζόμενο μόνο απ'αυτόν που κηρύττει την προγραφή;Η προσωπική δικαίωση του κήρυκα:Εμπρός όλοι οι Ελληνες,όλοι οι ζωντανοί άνθρωποι τούτης της γης ενταχθείτε στο εαμ.Οι ζωντανοί Ελληνες άκουσαν το λυτρωτικό κήρυγμα κι ενωμένοι ριχτήκαν στον αγώνα.Κι ο ελληνικός λαός,με οδηγητή το κομμουνιστικό κόμμα της Ελλάδας,με τους αγωνιστές του,που χρόνια τους βασάνιζαν,τους κυνηγούσαν,τους δολοφονούσαν,τους συκοφαντούσαν,απόδειξαν,μαζί με τους άλλους συναγωνιστές του εαμ,σ'αυτή την ώρα των θυσιών και των ολοκαυτωμάτων,πως αυτοί αποτελούν κείνη την εθνική δύναμη που περικλείνει τη ζωντάνια και τη θέληση της Ελλάδας να ζήσει λεύτερη και πολιτισμένη.
- Οταν ο χίτλερ επροετοίμαζε στα κρυφά τα εγκληματικά του σχέδια για την υποδούλωση των ευρωπαϊκών λαών,συζητώντας κάποιαν ημέρα μ'ένα φίλο του που τον ερωτούσε με ποιόν τρόπο θα νικήσει την εσωτερική αντίσταση των λαών και θα την παραλύσει,είπε με τη συνηθισμένη του ξετσιπωσιά:''Σε κάθε τόπο θα βρεθούνε κάμποσα φιλόδοξα και ιδιοτελή καθάρματα που θα εξυπηρετήσουν πρόθυμα τους σκοπούς μου,γιατί αυτός θα είναι ο μόνος τρόπος για ν'αναδειχτούν και να πλουτίσουνε στη χώρα τους''.
Κι η πρόβλεψη του αυτή επραγματοποιήθηκε δυστυχώς.
Δεν μοιάζει να πέφτει απο τα σύννεφα ο Γληνός:Σαν κομμουνιστής που εμφορείται απο ''ανώτερα ιδανικά'' που αυτά και μόνο αυτά δίνουν αξία στη ζωή,γνώριζε καλά ότι εχθρός του ήταν οι προσωπικές φιλοδοξίες,τα πάθη,τα παρελθόντα βιώματα,τα μίση κι οι συμπάθειες,οι γνώσεις του κάθε ανθρώπου κ.ο.κ.Τι κρίμα να μην προβλέψει όμως ότι και σε κάθε απόπειρα ''λαϊκής δημοκρατίας'' θα βρεθούν αντίστοιχοι ''τομαριστές''-μάλλον ήταν πολύ απασχολημένος με τους ''κοινωνικούς νόμους της ιστορίας'' κι όχι με την ανθρώπινη φύση.
Τουλάχιστον ο Γληνός αναγνωρίζει ότι σε αυτά τα ''ποταπά'' στοιχεία της ανθρώπινης φύσης,ο άνθρωπος υποκύπτει κι άθελα του:Δεν υπάρχει στιγμή ιερώτερη απο τη σημερινή για να βάλουμε κάτω όλοι τις προσωπικές μας φιλοδοξίες,τις προσωπικές μας φιλοτιμίες,τα παρελθόντα μας,τα πάθη μας,τα μίση μας,τα συμφέροντα μας,τις σοφίες μας και τις γνώσεις μας,και να τα υποτάξουμε όλα,μα όλα,στον ένα και μόνο ιερό σκοπό,τη σωτηρία του λαού μας και την απολύτρωση του απο τη σκλαβιά.
Οποιος υπονομεύει ή ματαιώνει με οποιοδήποτε τρόπο την ενότητα του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα,την ενότητα στους σκοπούς,στην οργάνωση και στην καθοδήγηση του,αυτός,οπουδήποτε και να βρίσκεται,οπωσδήποτε και να λέγεται,είναι συνεργάτης των ξένων καταχτητών,θεληματικά ή άθελα,προδότης του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα.
Ολοι να τα υποτάξουμε όλα στην ιερότητα της στιγμής,παραμερίζοντας τα παρελθόντα-εκτός εννοείται των χρονίως βασανισμένων συναγωνιστών/κομμουνιστών του εαμ.Του εαμ που αυτό και μόνο αυτό είναι ο πρωτοπόρος οδηγητής του λαού που καθορίζει τους σκοπούς,την οργάνωση και την καθοδήγηση του αγώνα.Του εαμ που κοιμήθηκε στη λάσπη για να ξυπνήσει στα σύννεφα.
- Πως θα διαφωτίσεις και θα φρονηματίσεις τον ''λαό'' εαν δεν είσαι ο ίδιος...φωτισμένος;
Ολες οι ενέργειες που θα γίνουνται για να πετύχουν οι σκοποί του μεγάλου αγώνα,όλες οι μερικότερες μορφές της πάλης,όλα τα στάδια που θα διατρέξει ο αγώνας πρέπει να εκπηγάζουν απο ένα βασικο σχέδιο,απο μιαν ενιαία οργάνωση,ν'ακολουθάνε μια σταθερή,φωτισμένη πορεία που θα ξέρει τι ζητάει και που θα οδηγεί τον λαό.Φτάνει που το ξέρουν αυτοί οι φωτισμένοι που οδηγεί η πορεία:Ο λαός,διαμέσου αυτού του γνωστικού στόμφου,ακολουθεί το ''πεπρωμένο του''.
- Ο αγώνας αυτός βγαίνει μέσα απο τη σημερινή αντικειμενική πραγματικότητα κι απο τη σημερινή ψυχική διάθεση ολόκληρου του λαού.Για να πετύχει,πρέπει και ν'ανταποκρίνεται και στις ανάγκες της πραγματικότητας,και στην αληθινή ψυχική διάθεση του λαού.Πρέπει να ριζώσει βαθιά μέσα στα πράγματα,να ριζώσει μέσα στη γη μας,ν'αγκαλιάσει την ακατανίκητη λαχτάρα του λαού για τη λευτεριά του.
Γι'αυτό είναι ανάγκη και τα γνωρίσματα του και οι σκοποί του και τα συνθήματα του να βγουν απο μέσα απο τις ανάγκες και μέσα απο τους πόθους του λαού,και τότε μόνο θα οδηγηθούνε και στο σωστό δρόμο για την οργάνωση του.
Ενας τέτοιος εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας,για να διεξαχτεί αποτελεσματικά έχει ανάγκη πριν απ'όλα,και περισσότερο απ'όλα,από ενότητα.Ενότητα στους σκοπούς,ενότητα στην οργάνωση και ενότητα στην καθοδήγηση.Θα μπορούσε κάποιος εδώ να τονίσει την υπαινικτικά διφορούμενη έννοια της λέξης ''σκοποί'' και την πρακτική χρησιμότητα της:Οι τελεσφόροι φύλακες που θα φυλάνε σκοπιά στα σύνορα του μαντριού.Αυτό εκθετικά τεκμαίρεται απο την αντίφαση ενός αγώνα για τον οποίο ο καθοδηγητής του ισχυρίζεται ότι ανταποκρίνεται σε μια ψυχική διάθεση ολόκληρου του λαού[πράγμα που είναι πλεονασμός,μιας κι υπό συνθήκες κατοχής και πάνδημης πείνας του θανατά,είναι αυτονόητη κι η ψυχική διάθεση απαλλαγής απ'αυτές τις αβίωτες συνθήκες],αλλά που πρέπει όμως να...ριζώσει βαθιά μέσα στα πράγματα,σαν αυθεντικός μετερμηνευτής των ''αναγκών και των πόθων'' του ''λαού'' το μονοπώλιο του εαμ,που λειτουργεί μεν προσθετικά,προσδίδει δε την δική του κατευθυντικότητα στα πράγματα.
Πάμε λοιπόν στο ''παρασύνθημα'',που είναι ότι κάποια στιγμή ο αγώνας θα σταματήσει,αλλά αυτό δεν θ'αρκέσει για να κατακτηθεί κι η ελευθερία,θα πρέπει και να...κατοχυρωθεί[γι'αυτό κι ο εκπλειστηριασμός δεν θα πρέπει να έχει άλλες διεκδικητικές αντάρτικες ομάδες πέραν του εαμ]:
Κι αυτό δεν μπορεί να γίνει αλλιώς παρά αν ο λαός κρατήσει στα χέρια του τη λευτεριά του και εξασκεί τα κυριαρχικά του δικαιώματα απεριόριστα και στον καιρό της ειρήνης.Τώρα που έχασε ο λαός τη λευτεριά του,τώρα καταλαβαίνει τι σημασία έχει να την κρατήσει πάντα αυτός στα χέρια του και να μην την εμπιστεύεται σ'άλλους.Εδώ θα επιχειρήσω μια ''παραμετροποίηση'' που θα κυρτώσει την γραμμική συνέχεια των πραγμάτων πριν και μετά την κατοχή,όπως θα την ήθελε το εαμ:Κρατώντας μια αντιστασιακή εξουσία συντεθειμένη απο τις περιδινούμενες συνθήκες στα χέρια του,κατάλαβε την γλύκα της και σιγά που θα την μοιραστεί/εμπιστευτεί και σε άλλους.Η πάλη για την μονοπώληση της εξουσίας και την ενσωμάτωση της ''βούλησης'' της ιστορίας που το ίδιο το εαμ μορφοποιεί,θα συνεχιστεί.
Συνεχίζει το εαμικό πρόγραμμα:Αυτό σημαίνει,πως μόλις διώξει ο λαός τους ξένους καταχτητές:Θα βγάλει κυβέρνηση απο την ηγεσία του εθνικοαπελευθερωτικού παλλαϊκού αγώνα,από τα κόμματα και τις ομάδες που θα τον οδηγήσουν στη πάλη και στη νίκη.
Το δεύτερο αυτό μέρος του εθνικοαπελευθωτικού αγώνα είναι η φυσική συνέχεια και ολοκλήρωση του πρώτου.Το να δέχεσαι το πρώτο μέρος και να μη δέχεσαι το δεύτερο,σημαίνει πως επιβουλεύεσαι τη λευτεριά του λαού και πως θέλεις να διώξεις τον ξένο τύραννο για να μπεις εσύ στη θέση του.Αυτοί είναι οι μόνοι πραγματικοί σκοποί ενός σημερινού εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα,όπως βγαίνουνε μέσα απο τις αντικειμενικές συνθήκες και την αληθινή θέληση του λαού.Ευκρινές το σημείο πέρατος:Το να συνδέεις αυθαίρετα με μια γραμμή φυσικής συνέχειας την αντίσταση στη κατοχή με το μετά της κατοχής,αφού έχεις ενυποθηκεύσει αυτή την μετάσταση με την ενιαία καθοδήγηση του αγώνα.Οχι,προς θεού,δεν θέλανε να γίνουν τύραννοι στη θέση των κατοχικών τυράννων,απλώς αυτός που βλέπει καθαρά τον εαυτό του τοποθετημένο μέσα στη νεφελώδη στενότητα όρων κι εννοιών που επιβουλεύονται τα υποκείμενα τους,όπως ''λαϊκή κυριαρχία'',θέληση του ''λαού'' κ.λ.π. διακρίνει μόνο αστερισμούς και ποτέ τα άστρα τους.
- Το αναπόδραστο της στιγμής και της κατοχικής εποχής,φυσικά κι είναι αντιληπτό απο το εαμ,γι'αυτό και πρέπει να το κατοχυρώσει έτσι ώστε να το συνδέσει με το μετά.Το χάσμα που αναφύεται θ'αφεθεί για την ώρα κατά μέρος,την ομοιομορφία την επιβάλλει η αναγκαιότητα:
Απο τη στιγμή που διαπιστώνεται πως ο εθνικός απελευθερωτικός αγώνας επιβάλλεται αναπόδραστα απο τις σημερινές αντικειμενικές συνθήκες της χώρας μας κι ανταποκρίνεται στην αγωνιστική διάθεση όλου του λαού,ο αγώνας δεν μπορεί να πετύχει παρά μόνο με την ενότητα στους σκοπούς,στην οργάνωση και στην καθοδήγηση του,βγαίνει επιταχτικό το χρέος απο τη μια μεριά για όλο το λαό να ενταχθεί σε μια ενιαία εθνική ενότητα,αφήνοντας για την ώρα κατά μέρος κάθε διαφορά πολιτική ή ιδεολογική που πηγάζει απο τα μερικότερα συμφέροντα των κοινωνικών τάξεων,όταν για όλους τους Ελληνες και για όλες τις κοινωνικές τάξεις προβάλλει τώρα το υπέρτατο συμφέρον να σωθούν,να καταχτήσουν και να διατηρήσουν τη λευτεριά τους.Μπροστά σε αυτό το υπέρτατο παλλαϊκό συμφέρον υποχωρούν όλα τ'άλλα για τούτη τη στιγμή.Βγαίνει επιταχτικό το συμπέρασμα ότι το πρώτο μέρος του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα δεν μπορεί να είναι και τόσο φυσική συνέχεια και ολοκλήρωση αυτού του μέρους εντός των τειχών του δεύτερου και διάφορου του πρώτου,μετακατοχικού μέρους.
- Ενότητα στους σκοπούς για να φύγει ο ξένος καταχτητής.Ποιοί μπορεί να είναι οι σκοποί του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα:Η ενεργητική αντίσταση στη βία,η απάντηση στη βία με τη βία,ο ένοπλος αγώνας κι η τελική ένοπλη εξέγερση.Τελικά η ανταποδοτική βία των καταχτητών ήταν πολλαπλάσια της ''αντίστασης'' του εαμ.'Η όπως το έβλεπε ο τροτσκιστής Αγις Στίνας[αναμνήσεις]:
Εκτός απο μια πολύ περιορισμένη περιοχή στην Ηπειρο όπου ήταν εγκατεστημένος ο Ζέρβας,όλα όσα γίνονταν στον αγώνα εναντίον των αρχών κατοχής σ'όλη την υπόλοιπη χώρα και στις πόλεις και την ύπαιθρο,γίνονταν απο το εαμ,αυτό είχε την ευθύνη και με την δική του απόφαση γίνονταν.
Ο ε.λ.α.ς. ήταν στρατός αυστηρά συγκροτημένος και πειθαρχημένος.Είχε αρχηγεία,στρατηγεία κι επιτελεία.Οι πολεμικές του επιχειρήσεις πρέπει να γίνονταν επί τη βάσει σχεδίου επεξεργασμένου απο το γενικό του επιτελείο.Μερικά γεγονότα απο τη πολεμική δραστηριότητα του εαμ:
-Τον απρίλη του '44 στους Μολάους,σκοτώνουν έναν γερμανό στρατηγό και τρεις συνοδούς του.Οι γερμανοί για αντίποινα εκτελούν 200 ομήρους κι ένα στρατιωτικό απόσπασμα παίρνει εντολή να σκοτώνει όσους συναντά στο δρόμο του απο τους μολάους στη Σπάρτη.
-Την άλλη μέρα σκοτώνουν δυο γερμανούς στρατιώτες στο Κυριάκι.Οι γερμανοί εκτελούν 110 ομήρους και καίνε το Κυριάκι.
Εκείνοι που δώσανε την εντολή και για το φόνο του γερμανού στρατηγού και για τους δυο στρατιώτες,ασφαλώς ξέρανε ότι θ'ακολουθούσαν εκτελέσεις ομήρων και σφαγές αθώων.Και το ξέρανε γιατί είχαν προηγηθεί εκατοντάδες όμοια.Στους φόνους ανδρών του στρατού κατοχής ή οργάνων της κυβέρνησης,οι αρχές κατοχής εκτελούσαν 10 εως 200 ομήρους.Οι γερμανοί απαντούσαν με ομαδική σφαγή των κατοίκων της περιοχής και με πυρπόληση και κατεδάφιση των χωριών.
Δεν διαβάσαμε πουθενά σε καμιά ιστορία για την αντίσταση ή σε απομνημονεύματα των αρχηγών της μια εξήγηση,μια οποιαδήποτε απο στρατιωτική άποψη δικαιολόγηση αυτής της τακτικής.Οι θυσίες είναι ασφαλώς αναπόφευκτες σ'έναν αγώνα.Κι ακόμα σε ορισμένες περιπτώσεις δεν θα πρέπει να υπολογίζονται όσο βαριές κι αν είναι,αλλά μόνον όταν αυτό είναι απαραίτητο για την επιτυχία του τελικού σκοπού.Πως,με ποιό τρόπο συντελούσαν στην ''απελευθέρωση της χώρας και στη δημοκρατία'' οι φόνοι μερικών ανδρών του στρατού κατοχής,όταν ήταν βέβαιο ότι αυτούς θα τους πλήρωναν χιλιάδες αθώοι και χιλιάδες θα μέναν άστεγοι;
Ασφαλώς πρέπει να υπήρχε σκοπός,μόνον που αυτός δεν είχε καμία σχέση ούτε με την απελευθέρωση της χώρας,ούτε με την δημοκρατία.Και μοιάζει αφελές να περιμένεις εκ των υστέρων απολογίες για έναν σκοπό που είχαν εγγράψει απο τα πριν.Το να μην είσαι σταλινικός δεν σε ξεπλένει απο τις μέγιστες πλάνες του κομμουνισμού για όλους και σε όλες τις χώρες-αλλά ας μην κατηγορούμε μετά χριστόν κι αναχρονιστικά ανθρώπους που έτυχε να ζήσουν σε εποχές που το πείραμα ήταν ακόμη αδοκίμαστο.[και παρεμπιπτόντως,ο Στίνας κατακεραυνώνει τον...εθνικισμό του εαμ που εξόντωνε τους σλαβομακεδόνες,όπως κι ο Γληνός δεν ξεχνάει να περιλάβει τους βούλγαρους φασίστες που σβήνανε τον ελληνισμό απο τη μακεδονία και τη θράκη,που υποχρεώναν όλους τους έλληνες να προσθέσουν στα ονόματα τους την κατάληξη ωφ,τους βούλγαρους παπάδες και δασκάλους που τοποθετούσαν σε εκκλησίες και σχολεία,το πλιάτσικο των αρβανιτών και των ρουμανόβλαχων κ.ο.κ.Το τι έγινε μετέπειτα και πέρα απο τους διακηρυγμένους στόχους του εαμ κι αν πράγματι ξέφυγε τόσο η κατάσταση που να δικαιολογεί την στάμπα του ''εαμοβούλγαρου'' για το εαμ,τον διεθνή συσχετισμό δυνάμεων,τον τίτο κλπ,εκφεύγει του παρόντος θέματος].
- Ο εθνικός απελευθερωτικός αγώνας βγαίνει σαν υπέρτατο χρέος όλων των Ελλήνων,όλων των λαϊκών στρωμάτων απο τις σημερινές αντικειμενικές συνθήκες κι από την ψυχική διάθεση του λαού.Είναι ένας αγώνας παλλαϊκος και δεν μπορεί παρά να γίνει απο το σύνολο του λαού.Θα είναι αγώνας μαζικός.Αισθάνομαι εδώ την ανάγκη να τονίσω την ανάγκη του εαμ για τον υπερτονισμό ενός υπερκείμενου σχεδιασμού:Αφού κάτι βγαίνει απο τις αντικειμενικές συνθήκες που κατ'ακολουθίαν επιδρούν καταλυτικά στις διαθέσεις,τι χρειάζεται η υπενθύμιση του υπέρτατου για όλους χρέους;Το παλλαϊκό θα γίνει απο το σύνολο και θα είναι μαζικό.Μόνο που φαίνεται ότι ακόμη και κάτω υπό αυτές τις συνθήκες,δεν υπάρχει...συντεταγμένη αυθορμησία:
Ο λαός δεν μπορεί ν'αγωνιστεί ασύνταχτος.Ο αγώνας είναι πολύπλευρος και διεξάγεται με όλα τα μέσα,αρχίζοντας απο την απλή παθητική αντίσταση και φτάνοντας ως τη μάχη με το όπλο στο χέρι.Ο αγώνας είναι καθημερινός.Κλείνει μέσα του όλες τις ενέργειες που κάνουμε σαν άτομα και σαν ομάδες,με τελικό σκοπό την απολύτρωση μας,αρχίζοντας απο τη στάση που δείχνουμε απέναντι στους ξένους και στη καθημερινή ζωή,απο τη διεκδίκηση του ψωμιού μας,απο τη στάση μας απέναντι στους προδότες,απέναντι στις γυναίκες που εκπορνεύονται με τους ξένους και φτάνοντας ως την υπέρτατη θυσία και της ζωής μας,αν το καλέσει η ανάγκη.
Ενας αγώνας τόσο πολύπλευρος και τόσο πλατύς,έχει ανάγκη απο ηγεσία,απο συντονισμό όλων των προσπαθειών,απο φωτισμένη καθοδήγηση.Εχουν ανάγκη τα άτομα να φρονηματίζονται κάθε μέρα.
Να την πάλι η ανάγκη για φρονηματισμό του...ψυχικά παλλαϊκού αγώνα που εκπηγάζει απο ''αντικειμενικές συνθήκες''.Κι εδώ σκέφτομαι,απλά,ότι εαν μια μάνα που έχει παιδιά ή μια κόρη που έχει αδελφάκια,ακόμη και να θέλει να θυσιαστεί ώστε να μην τις κολλήσουν τη ρετσινιά της εκπορνευόμενης προδότισσας,θα πρέπει να νοιαστεί και για τις ψυχές που εξαρτώνται άμεσα απο αυτήν.
Εδώ ξαναγυρίζω στον Στίνα που περίμενε και...εξηγήσεις για αυτές τις τακτικές εκ των υστέρων,ενώ οι σκοποί ήταν ξεκάθαροι εξαρχής,αφού είχε διαβάσει κιόλας το βιβλιαράκι του Γληνού.Γράφει ο Στίνας:
Σκότωσαν γυναίκες γιατί πλένανε ρούχα ιταλών ή γερμανών στρατιωτών.Σκότωσαν γυναίκες γιατί απο την πείνα τους ή για να σώσουν τα παιδιά τους δίνονταν για καμιά πανιότα ή καμιά κονσέρβα σε ιταλούς ή γερμανούς στρατιώτες.Τη συνταγή για το είδος της ποινής που θα πρέπει να επιβαλλόταν σε τέτοιες περιπτώσεις την δίνει μια απο τις μεγαλύτερες αυθεντίες της ''προοδευτικής διανόησης''[Γληνός].Πρέπει,γράφει,με πυρωμένο σίδερο να σημαδεύουμε το μέτωπο τους μ'ένα Π,που θα σημαίνει προδότισσα και πόρνη.
Το αμάρτημα τους ήταν πολύ σοβαρό για τον ''Δάσκαλο''.Προσβάλλανε την εθνική αξιοπρέπεια κι υπήρχε κίνδυνος να μπασταρδέψουνε τη ράτσα.Αυτό το βιβλίο του γληνού πρέπει να μείνει για να το διαβάσουν οι επόμενες γενιές,με τη σύσταση φυσικά σ'αυτούς να εφοδιαστούν με μια αντιασφυξιογόνο μάσκα για να προφυλάξουν τον εαυτό τους που δίχως αυτήν θα εισπνέανε απο κάθε λέξη κι απο κάθε σελίδα αυτού του βιβλίου.
- Η απλή παθητική αντίσταση περιλαμβάνει πολλές μορφές πάλης.Πρώτα-πρώτα την άρνηση κάθε συνεργασίας με τους ξένους.Εσύ κι η ομάδα σου και κάθε άλλος που θα επηρεάζεται απο σένα,πρέπει ν'αποφεύγετε να δίνετε οποιαδήποτε βοήθεια στον ξένο καταχτητή.Ν'αποφεύγετε να τους μιλάτε,ν'αποφεύγετε να δίνετε κάθε πληροφορία,ν'αποφεύγετε να τους βοηθάτε σε ότι σας ζητούν,να βαστάτε πάντα αξιοπρεπή αποχή.Κάθε δουλική προθυμία στην εξυπηρέτηση τους είναι εγκληματική.Να μην επιτρέπετε στις μανάδες σας,στις αδερφές σας,στις γυναίκες σας,στις κόρες σας,στους συγγενείς σας γενικά,να συναναστρέφονται με τους ξένους.Να στιγματίζετε τις γυναίκες που παραδίνονται.Κάθε γυναίκα που παραδίδεται στους ξένους είναι κιόλας χαφιές και προδότισσα.Εδώ σκέφτομαι ότι υπάρχει και...παθητικός συνουσιασμός:Με το όπλο πάνω απο το κεφάλι σου και με τα μωρά σου να κλαίνε,δεν μοιάζει να έχεις και πολλές επιλογές,οπότε κάθεσαι κι απο εκεί και πέρα εαν το ευχαριστιέσαι κιόλας,θα πρέπει να εκτελείσαι επιτόπου εαν το εαμ κι η κεντρική του επιτροπή είχε ανακαλύψει κάποιου είδους μηχανισμό που μετράει την ηδονή και την ανηδονία.
Επιπλέον σκέφτομαι ότι εαν του κάτσεις του ξένου ή απλά του πλύνεις ένα ρούχο εξυπηρετώντας αυτό που άμεσα τον καίει,σιγά που θα νοιαστεί για το αν θα του δώσεις και χαφιέδικες πληροφορίες για συμπατριώτες σου.Επιπροσθέτως διακρίνω ξεκάθαρα ότι η ανάγκη της επιβίωσης/αυτοσυντήρησης δεν λογαριάζεται στο μυαλό ενός εχθρού της φύσης και των όποιων νόμων της κομμουνιστή:Κάθε άλλος που επηρεάζεται απο εσένα-δηλαδή εξαρτάται απο σένα,έχει ανάγκη απο σένα-θα πρέπει και να σε...επηρεάζει ώστε να μην τον εξυπηρετήσεις διά μέσου της εξυπηρέτησης του ξένου καταχτητή.
Επίσης παρατηρώ ότι η προτροπή του Γληνού για αδελφές,κόρες κ.λ.π. δεν βάζει όριο ηλικίας-μάλλον εξυπακούεται ότι τα πολύ ανήλικα δεν μπορούν να επηρεάσουν,εξ ου και μάλλον θα γλίτωσαν απο την εαμική τρομοκρατία:Υπήρχε κι ο δρόμος του παιδομαζώματος για όσους δεν φρονηματίζονταν επαρκώς απο τους γονείς τους.
Αλλά στάσου:εαν ο Γληνός περιγράφει τόσο εναργώς τα μαρτύρια του λαού απο τον ξένο καταχτητή,αυτό δεν εξυπονοεί ότι ότι γίνεται,γίνεται παρά τη θέληση των θυμάτων;Ζητώντας αποχή απο συνουσιασμούς,είναι σαν να λέει ότι με τη θέληση τους εκδίδονται και φτάνει η θέληση τους[κι η ένταξη στους κόλπους του εαμ,εννοείται]για να το πάψουν να το κάνουν.Τόσο δογματικοί που βλέπουν θελήσεις εκεί όπου δεν υπάρχουν επιλογές,ώστε να εξυπηρετήσουν τη δική τους ανάγκη ''επαναστατικής αρετής''κι η οποία είναι αυτή που δεν τους αφήνει περιθώρια επιλογών.
- Σκόρπιζε γύρω σου τα συνθήματα της καθημερινής πάλης και τα γενικότερα συνθήματα του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα.Φρονημάτιζε και δυνάμωνε τους γύρω σου,εμψύχωνε τους δισταχτικούς,τους δειλούς και κοίταξε με κάθε τρόπο να πλατύνεις την οργάνωση σου.
Μην ελπίζεις να ξεφύγεις ότι και να σοφιστείς.Βγάλε απο τη μύγα ξίγκι,πιάσε πέτρα και βγάλε απο αυτήν χρυσάφι,κάνε τον ήλιο να βγάλει κέρατα και τη γη να ξαναγίνει επίπεδη!
- Κι έρχεται η σειρά του φρονηματισμού απο το εαμ για τα δύο παλαιά κόμματα παλαιοβενιζελικών και λαϊκών και τις φατρίες τους,που τίποτα δεν διδάσκονται απ'τις νέες πραγματικότητες μένοντας εγκλωβισμένα στις παλιές συνήθειες τους.Είναι δυνατόν ο λαός να φρονηματιστεί απ'αυτούς;Αυτοί είναι μοιρολάτρες,καιροσκόποι και παθητικοί.Ακολουθούν την τακτική του ώριμου φρούτου:θα μας ελευθερώσουν οι σύμμαχοι και μετά ακίνδυνα αρπάζουμε την εξουσία και τα ωφελήματα της.Είναι δυνατόν ν'αρνούνται να μπουν στο εαμ και μάλιστα να ζητάνε προκαταβολικώς:Αρνούνται να μπουν στο εαμ και να συμβάλλουν στην πραγματοποίηση της εθνικής ενότητος απέναντι στον ξένο καταχτητή,γιατί θέλουν τάχα την απο τώρα αναγνώριση της δημοκρατίας και τον αγώνα κατά του Γλύξμπουργκ και του θρόνου,πράμα που κάτω απο τον ξενικό ζυγό,ενώ δεν είναι πραγματοποιήσιμο,ωφελεί τον καταχτητή γιατί διασπάει τις εθνικές δυνάμεις και αδυνατίζει τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα.Καταπολεμούν το εαμ σε συμμαχία με τον θρόνο κι η επαμφοτερίζουσα αυτή στάση τους αποδείχνει πως φοβούνται το ξύπνημα και την ενεργητική λαϊκή συμμετοχή.Δεν έπαιρναν,δυστυχώς,το καλό εαμικό παράδειγμα που...ποτέ δεν ήθελε εκ των προτέρων μονοπωλιακές αντιστασιακές δάφνες,πράμα που κάτω απο τον ξένο ζυγό ουδέποτε διέσπασε αντιστασιακές οργανώσεις[και ουδέποτε εξουδετέρωσε ακόμη και φίλιες ιδεολογικά οργανώσεις τύπου εκκα και συντάγματος Ψαρρού]που δεν βλέπανε και μεγάλη συνάφεια μεταξύ της ενότητας των σκοπών[αγαθών προθέσεων] και των αποτελεσμάτων της ενιαίας φρονηματικής καθοδήγησης των οργανώσεων τους απο το εαμ.Και,ω συμφορά,πολλοί αξιωματικοί μη κομμουνιστές πίστεψαν στο εαμ κι εντάχθηκαν στους κόλπους τους,μόνο που αποδείχτηκε ότι όσο εύκολα έμπαινες τόσο πιο δύσκολο ήταν να βγεις απο τη σέχτα δίχως τίμημα για σένα και τα άμαχα συγγενικά σου πρόσωπα.
- Κι έρχεται κι η σειρά των πνευματικών ανθρώπων της χώρας,έτσι για ν'ακουστούν και μερικές συνηχήσεις που ηχούν ταυτόσημα με τα σημερινά μνημονιακά,πλείστα εν χρήσει,κλαψουρισμάτα.Μα που είναι ο πνευματικός κόσμος της χώρας;[μια παραλλαγή του ''που είναι το κράτος'']Γιατί δεν τον νιώθει κοντά του ο λαός;Μήπως γιατί εαν τον ένιωθε[προσοχή στη λέξη νιώσιμο,όταν αυτό που υποτίθεται ότι χαρακτηρίζει έναν διανοούμενο είναι η σκέψη]δεν θα ήταν και τόσο ''διανοούμενος'';Μήπως γιατί πρέπει πρώτα οι αιτούντες την βοήθεια/συμπαράσταση του να καταλάβουν την πραγματική του χρησιμότητα;Αυτό όμως μάλλον σημαίνει ότι η ''λαϊκή κυριαρχία'' θα πρέπει να είναι λιγότερο υπερφίαλη,με πρώτους πρώτους όσους μασκοποιούς την επικαλούνται
Η φωτισμένη καθοδήγηση που προσδοκά για τον εαυτό του το εαμ,λοιπόν,χρειάζεται πρωτίστως:
Χρειάζεται πρώτα πρώτα καθοδήγηση πνευματική.Οσο κι αν είναι γενική η διάθεση του λαού να παλαίψει για τα δικαιώματα του στη ζωή και για τη λευτεριά του,όμως έχουν ανάγκη τα άτομα να φρονηματίζονται κάθε μέρα,να μη λυγίζουν κάτω απο τα χτυπήματα της τυραννίας,να μη συμβιβάζονται,να κρατούνε πάντα καθαρά μπροστά στα μάτια τους τους σκοπούς του αγώνα.Το έργο αυτό θα το εκτελέσει η πνευματική καθοδήγηση.Και το χρέος αυτό πέφτει απάνω σε όλους εκείνους που απο τη θέση τους,το έργο τους κ.λπ. θεωρούνε τον εαυτό τους ή είναι διανοούμενοι.
Σήμερα,περισσότερο απο κάθε άλλη φορά,ο λαός πρέπει να νοιώθει κοντά του τους πνευματικούς του οδηγούς,πρέπει να τους βλέπει στη πρώτη γραμμή του αγώνα και των θυσιών.Κι όμως ο λαός δεν αισθάνθηκε ακόμα όσο χρειάζεται την παρουσία της πνευματικής ηγεσίας στο πλευρό του.Η διάθεση είναι γενική,αλλά μην το παραχέσουμε κιόλας με την ''λαϊκή κυριαρχία''-μια ημισιωπηρή επίκριση πάντα προλαμβάνει ανεπιθύμητες επιπλοκές:Είναι οι ίδιοι εαμίτες που κατηγορούσαν τα ''παλιά κόμματα'' για φόβο μπρος στη πιθανότητα να πάρει ''ο λαός την κατάσταση στα χέρια του''.Θα μπορούσα να χαρακτηρίσω αυτή τη στάση και...καιροσκοπική μοιρολατρία που ομνήει εις τα κόκαλα κάθε λογής πεσόντων,και που σίγουρα ξέρει να παίρνει απο τα πριν τα μέτρα της ώστε να εφαρμόσει το μονοπωλιακό νταβατζηλίκι,δίνοντας και ''συνείδηση'' στο σκοπό των πολλών άλλων.
Και μιας που το κκε ξέρει πάντα απο τα πάνω να μυρίζεται και να μετέρχεται της μέθεξης εις ότι αφορά τους πόθους των ιδεών και τις διαθέσεις των από κάτω,ώστε να τα καθοδηγήσει,μπορώ κάλλιστα να επισημάνω ότι όπως επιλέγει να χαρακτηρίσει την συμπεριφορά και την δράση ή την αδράνεια των ''παλιών κομμάτων'',έτσι ακριβώς και εκποιεί μεταστατικά αυτές τις χαρακτηριολογικές κατηγοριοποιήσεις σε όποιον φουκαρά απο τα κάτω ''εκπορνεύεται'',μη υπακούοντας στην αυθεντία του.Αλλά μια τέτοια παραδοχή απο καθ'έξιν λαϊκιστές,θα τους χάλαγε το σενάριο της [δήθεν] αναντιστοιχίας της αιώνιας ελληνικής πολιτικής εξουσίας με τους ''απο κάτω''.
- Και φυσικά έχουμε κι εργατοπατέρικο νταβατζηλίκι:Η ενιαία αυτή οργάνωση του αγώνα θα προσαρμοστεί στα διάφορα επίπεδα της ζωής και τους σκοπούς του αγώνα.Και γι'αυτό θα είναι ταυτόχρονα και ενιαία και πολύμορφη.Θα είναι πρώτα πρώτα οργάνωση επαγγελματική και σαν τέτοια θα οργανώνει και θα διεξάγει τους αγώνες πάνω στο επαγγελματικό επίπεδο.Ολα τα εργατικά σωματεία ενωμένα γύρω απο τους σκοπούς του αγώνα,την καθημερινή πάλη για το ψωμί,για τα συσσίτια,για φάρμακα κ.λ.π.
θα συγκεντρωθούνε στο εθνικό εργατικό απελευθερωτικό μέτωπο[ΕΕΑΜ] που με την επιτροπή του διευθύνει τους αγώνες,τις απεργίες κ.τ.λ.
Ολοι,λοιπόν,οι εργάτες με τα συνδικάτα τους,οι υπάλληλοι με τα σωματεία τους,ενωμένοι γύρω απο το εεαμ θα κινηθούνε για να διεκδικήσουνε τα δικαιώματα τους.Και τετραγωνισμό του κύκλου,διακρίνω:Η ενιαία οργάνωση θα προσαρμοστεί και στα διάφορα επίπεδα της ζωής[βλέπε ανθρώπινη βούληση,ατομικές ικανότητες,διαθέσεις κ.τ.λ.]αλλά και στους σκοπούς του αγώνα[του εαμ].
Δεν θα μείνει κανείς έξω,όλους τους έχει εναρμονίσει το εαμ:Ολοι οι νέοι κι όλες οι νέες,όλα τα ζωντανά παιδιά που θα ζήσουν απάνω σε τούτη τη γη και θέλουνε να την έχουν λεύτερη και δική τους και θέλουνε να ζήσουνε μιαν ανθρώπινη ζωή,θα συγκεντρωθούνε γύρω απο το εθνικό απελευθερωτικό μέτωπο των νέων.Και άλλα κόμματα δεχόταν στους κόλπους του το εαμ,αρκεί να συμφωνούσαν στον ''σκοπό'':Το σύνολο των τομεακών επιτροπών που βρίσκονται στις πόλεις και τα χωριά ενός νομού,καθοδηγούνται απο την επιτροπή που εδρεύει στην πρωτεύουσα του νομού.Ανώτατο καθοδηγητικό όργανο είναι η Κεντρική Επιτροπή[το κάπα και το έψιλον εδώ με κεφαλαία,σε αντίθεση με τις νομαρχιακές επιτροπές-αδιάκριτη αυτοεπιτίμηση]του εθνικού απελευθερωτικού μετώπου,όπου συμμετέχουν όλα τα κόμματα κι όλες οι οργανώσεις,όσες αναγνωρίζουνε τους σκοπούς του αγώνα και συμμετέχουν ενεργητικά στην πραγματοποίηση του.
- Κι όταν εσύ πας να τοιχοκολλήσεις μια προκήρυξη,να μοιράσεις ένα έντυπο,να γράψεις μια επιγραφή στον τοίχο ή να κάνεις οποιαδήποτε μερικότερη ενέργεια μόνος σου,δεν ενεργείς σαν άτομο.Πίσω σου στέκεται η θέληση της ομάδας σου,η θέληση της οργάνωσης σου,η θέληση όλου του ελληνικού λαού.Κι ακόμα πιο πέρα,ενεργείς σύμφωνα με τη θέληση των εκατομμυρίων κι εκατομμυρίων λαών που κάνουνε τον ίδιο αγώνα με σένα κατά της φασιστικής τυραννίας.Ενεργείς σύμφωνα με τη θέληση και παράλληλα με την ενέργεια των αδάμαστων και ηρωϊκών στρατιών της σοβιετικής ένωσης που αντιμάχονται με τα στήθια τους και με τα πύρινα τείχη τους την πλημμύρα της σιδερόφραχτης βαρβαρότητας που χύθηκε για να καταπνίξει τη λευτεριά και τον πολιτισμό σ'όλη τη γη.
Ενεργείς σύμφωνα με τη θέληση και παράλληλα με την ενέργεια των συμμάχων σου απο 28 λαούς,απο την κίνα ως τον ατλαντικό,πάνω σε όλη τη γη.Εντάξει,λίγο πιο πύρινα τα λόγια για τη φίλη μας την σοβιετία.Αυξημένο το ρίσκο διακράτησης της σοβιετικής δάδας,κι εδώ θα θυμηθώ τον Ρουμπάσωφ απο το μηδέν και το άπειρο του Κάιστλερ:Μη και ο ίδιος ο άνθρωπος επωμίζεται κάποιο βαρύτερο χρέος όταν κρίνεται με τούτο το άλλο μέτρο;Μήπως το δικό του χρέος θα έπρεπε να λογισθεί διπλό,όταν οι άλλοι ουκ οίδασι τι ποιούσι;
- Αυτά τα φιλόδοξα και ιδιοτελή καθάρματα για τα οποία προμηνούσε ο χίτλερ:Ετοιμάζονται να μας επιστρατέψουν κιόλας,να μας βάλουνε να σκάβουμε δρόμους στο ανατολικό μέτωπο ή κάπου αλλού και να στείλουνε τα παιδιά μας να πεθάνουνε στις παγωμένες ρούσικες στέπες,πολεμώντας κατά των απελευθερωτών μας.Τελικά,σε κάτι δεκεμβριανά,στην μόλις απελευθερωμένη απο τον άξονα Αθήνα,ήταν οι εαμίτες αυτοί που πολέμησαν τα συμμαχικά αγγλικά στρατεύματα,όπως και εαμίτες ήταν αυτοί που παιδομαζώξανε ελληνόπουλα στα μετέπειτα της απελευθέρωσης χρόνια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου